Svenska Fotbollförbundets film, som gestaltar fotboll ur barn och ungdomars perspektiv, är nominerad till bästa informationsfilm i tävlingen Svenska Designpriset 2020.
Röstningen för SvFF:s bidrag pågår mellan den 14 - 20 september och hela Sverige får vara med och rösta fram vinnaren. Se filmen här
Så här gör man för att rösta:
- Länk till röstning: https://designpriset.se/rostning
- Scrolla ner till kategori: Rörlig bild/film - Information NY!
- Klicka på Rösta vid bidraget "Fotboll på barnens villkor"
Bakgrunden till filmen
År 2019 infördes, som ett steg i den nya nationella spelarutbildningen, nya spelformer för barn och ungdomar (6–18 år). Förändringarnas övergripande mål är att främja ett långsiktigt idrottande. Fotboll som spelas av barn måste vara anpassad för barn. Något som för många låter självklart men så har det inte alltid sett ut runt om i fotbollssverige.
De generellt mindre planytorna ska öka antalet bollkontakter och fotbollsaktioner vilket är till fördel för spelarens utveckling. Likaså de anpassningar av spelreglerna som gjorts i de olika spelformerna. Spelformerna är framtagna genom forskning och av experter för att främja barn och ungdomars lärande, sett ur deras egna perspektiv och på deras villkor. - för barnens bästa helt enkelt.
I och med satsningen genomfördes kommunikativa insatser för att sprida det nya materialet och synsättet. Ett av dessa är vår nominerade film "Fotboll på barns villkor".
- Barn spelar fotboll för att det är roligt. Att ha kul och leka är nödvändig för att barn ska utvecklas och må bra. Genom leken testar barn sina begränsningar, lär sig hantera olika situationer och utvecklar färdigheter. Oavsett om det är på skolgården eller på en fotbollsplan, oavsett om det är träning eller match. Därför ska vi ge dem bästa möjliga förutsättningar att lyckas, Säger Peter Landström, gruppchef Föreningsutveckling Barn-Ungdom SvFF.
- Det är fantastiskt kul att vi blivit nominerade till bästa informationsfilm. Det visar att vi är duktiga på att skapa stark och betydelsefull kommunikation som når ut och berör människor. Att filmen gestaltar barn och ungdomsfotbollen är ett viktigt steg för vår fortsatta utveckling för de som betyder allra mest, barnen, säger Andreas Jansson, kommunikationschef SvFF.
Vad är Svenska Designerpriset
Svenska Designpriset är hela Sveriges tävling i design och kommunikation och är öppen för alla som arbetar med grafisk design, formgivning och kommunikation. Svenska Designpriset är 50% juryns röster och 50% folkets röster. Ett unikt samarbete för att varje år utse och utveckla svensk design. Priset instiftades under Designåret 2005 och detta är första gången en film producerad av Svenska Fotbollförbundet är finalist i tävlingen.